آنتی بیوتیک ها کمکی به تسکین درد دندان نمی کنند

آنتی بیوتیک ها کمکی به تسکین درد دندان نمی کنند

به گزارش خبرگزاری نام، عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برخی بیماران برای تسکین درد دندان به اشتباه از آنتی بیوتیک ها استفاده می نمایند، اظهار داشت: در هنگام درد دندان صرفاً مصرف داروهای ضد التهاب مثل ایبوبروفن یا ژلوفن سفارش می شود و در قدم بعدی هم ضروری است که به پزشک رجوع شود.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، دکتر مریم پیغون، متخصص درمان ریشه دندان تصریح کرد: در حوزه بهداشت دهان و دندان، انجام برخی کارهای ساده و کم هزینه مانند استفاده مرتب و صحیح از مسواک، بهره گیری از نخ دندان و دهانشویه می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: این که فرد در طول روز چند مرتبه مواد قندی استفاده می نماید اساسا در پوسیدگی دندان اثرگذار است و در این مورد حجم مواد قندی چندان مطرح نیست؛ به عبارت بهتر دفعات مصرف مواد قندی مهم می باشد و نه حجم آنها، بعنوان مثال اگر فردی در طول روز سه بار مواد قندی را با حجم ۵۰ گرم استفاده نماید، صدمه مواد قندی برای دندان های وی کمتر است از زمانیکه پنج بار در روز، پنج گرم مواد قندی استفاده می نماید.

این پزشک متخصص خاطرنشان کرد: هر بار که شما مواد قندی استفاده می کنید سبب می شود که محیط دندان اسیدی شود و در نتیجه مینای دندان در این مواد اسیدی حل شده و سبب صدمه به دندان شود. در این شرایط یکی از کارهای ساده ای که می توانیم انجام دهیم، اینست که پس از هر بار مصرف ماده قندی درصورتیکه به مسواک دسترسی نداریم، دهان خویش را با آب معمولی بشوییم تا مواد اسیدی دهان کمتر شود.

دکتر پیغون در مورد تأثیر رژیم غذایی بر سلامت دندان ها هم اظهار داشت: تغذیه افراد ارتباط مستقیمی با سلامت دندان ها دارد و سبک های تغذیه ای مثل مصرف میوه ها و سبزی ها که حاوی فیبر هستند می تواند به سلامت لثه ها کمک نماید.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی مصرف ویتامین C که در میوه ها و سبزیجات به وفور موجود است را در مقاومت لثه ها اثرگذار دانست و اظهار داشت: کمبود ویتامین سی سبب خونریزی لثه ها می شود. همینطور کیفیت بزاق افراد در میزان پوسیدگی دندان آنها موثر است؛ بیمارانی را می بینیم که پوسیدگی دندان آنها به خاطر کیفیت بزاق شان است؛ یعنی بزاق یا خیلی رقیق و دارای املاح کمی است که نمی تواند محیط دهان را تمیز کند و یا خیلی غلیظ است که در این صورت هم سبب می شود شستشوی خوبی انجام نشود.

عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: یک نکته بسیار مهم که عموم جامعه باید بدانند اینست که آنتی بیوتیک سبب کاهش درد نمی شود؛ بیمارانی داریم که با درد دندان رجوع می کنند در صورتی که مقدار زیادی آنتی بیوتیک مصرف کرده اند که این اساسا در آینده می تواند مقاومت های آنتی بیوتیکی را در بدن آنها ایجاد نماید و درصورتیکه فرد در آینده احتیاج به آنتی بیوتیک داشته باشد مصرف آنتی بیوتیک ها در بدن او تاثیری نخواهد داشت ازاین رو مردم باید بدانند که در مواقع درد دندان، مصرف داروهای ضدالتهاب مانند ایبوبروفن و ژلوفن سفارش می شود.




منبع:

1403/07/03
12:15:04
0.0 / 5
231
تگهای خبر: كیفیت , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام