زاكانی مطرح كرد
پیشنهاد به دولت برای کاشت درختان مثمر در کوه های شمال تهران
خبرگزاری نام: به گزارش خبرگزاری نام، شهردار تهران اعلام نمود که با متولیان امر در دولت صحبت کردیم که اگر شمال تهران و کوه های آنرا در اختیار شهرداری قرار دهند می توانیم با کاشت درختان مثمر و ایجاد فضای سبز هم هوای تهران را پاک تر نماییم و هم جلوی سیلاب در رود دره ها را بگیریم.
به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با اشاره به مشکل آلودگی هوای تهران اظهار داشت: درمورد هوای پاک برنامه ریزی جامعی در سه حوزه زیست محیطی، فنی و عمرانی و حمل و نقل داریم. البته در بحث هوای پاک ۲۳ دستگاه مسئولیت دارند اما ما در شهرداری مسئولیت های خویش را می پذیریم و حاضریم به دیگران هم کمک نماییم.
وی با اعلان اینکه در بحث عمل به وظایف خودمان در شهرداری نسبت به هوای پاک نمره خوبی دریافت می نماییم، اضافه کرد: ۸۳ درصد از آلاینده های گازی و ۶۱ درصد از آلاینده های ذرات به وسیله وسایل نقلیه متحرک ایجاد می شود که اگر برنامه ریزی درست برای آن انجام دهیم می توانیم آنرا کاهش دهیم. از این ۸۳ درصد آلایندگی وسایل متحرک، حدود ۳۷ درصد آن در ارتباط با خودرو های شخصی و ۲۱ درصد در ارتباط با موتورسیکلت ها است. همینطور تاکسی ها ۹ درصد، وانت ها ۹ درصد، اتوبوس ها ۶ دهم درصد و مینی بوس ها هم ۹ درصد را به خود اختصاص می دهند.
زاکانی افزود: ۶۶ درصد تردد در سطح شهر تهران به وسیله خودرو های شخصی و ۳۴ درصد هم باذحمل و نقل عمومی به انجام می رسد و در واقع بخش عمده ای از هوای تهران توسط خودرو های شخصی آلوده می شود. به همین دلیل تقویت حمل و نقل عمومی و کاهش سفر را دنبال کردیم و در بحث اتوبوس با کمبود زیادی مواجه هستیم. ۵۲۵۵ اتوبوس در این دوره خریداری و یا کارسازی شده که هزار و اندی دستگاه از آن وارد خطوط شده است. ضمن این که ما حرکت را بسمت برقی سازی بردیم و ۳ هزار اتوبوس برقی و ۲۷۶۵۰ تاکسی برقی هم در خریدهای مان داریم.
وی با اعلان اینکه ۱۱۸۴ واگن مترو از بهمن ماه به نوبت وارد خطوط می شوند، عنوان کرد: امیدواریم با حجم بالای اتوبوس و تاکسی بتوانیم چهره شهر را در بحث حمل و نقل عمومی عوض نماییم. در بحث توسعه خطوط مترو هیچگاه به اندازه این دوره فعالیت نشده بود. ما در ۷ خط ۲۵۴ کیلومتر خطوط مترو داشتیم اما هم اکنون ۳۰۸ کیلومتر خطوط مترو داریم و ۱۷ ایستگاه اضافه کردیم. خطوط ۸ و ۹ و ۱۰ را شروع کردیم و در رابطه با خط ۱۱ هم کارهای قرارداد آنرا درحال انجام داریم. ازاین رو جلوتر از زمانبندی ها هستیم.
تبدیل ۷۸۳ کیلومتر مسیر شهروندان به ۵۳ کیلومتر با اصلاح ۹۸ تقاطع غیرهمسطح
زاکانی در ادامه بیان نمود: ۹۸ اصلاح تقاطعی را در تهران دنبال می نماییم که ۷۸۳ کیلومتر مسیر شهروندان را به ۵۳ کیلومتر تبدیل می کند و در روز یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کم می کند. سال آینده پایان اصلاح تقاطع ها خواهد بود. ۳۴ مورد آن انجام شده و ۲۶ مورد آن درحال ساخت است و سال آینده همه این اصلاح تقاطعات تکمیل می شود. همینطور آزاد راه شهید شوشتری را در بحث فنی و عمرانی داریم که ۹.۲ کیلومتر آن تا پایان این دوره افتتاح خواهد شد و علاوه بر این پروژه های شهید شوشتری و بال غربی یادگار را هم داریم.
پیشنهاد کاشت درختان مثمر توسط شهرداری در کوه های شمال تهران به دولت
شهردار تهران اظهار داشت: در توسعه فضای سبز موفق شدیم در این سه زمستان، ۴۷۵۰ هکتار فضای سبز پیرامونی و ۶۵۰ هکتار فضای سبز داخل شهر را افزایش دهیم. با متولیان امر در دولت صحبت کردیم که اگر شمال تهران و کوه های آنرا در اختیار شهرداری قرار دهند می توانیم با کاشت درختان مثمر و ایجاد فضای سبز هم هوای تهران را پاک تر نماییم و هم جلوی سیلاب در روددره ها را بگیریم.
وی با اعلان اینکه در عرض ۲۵ سال ۱۱۸۱ واگن برای خطوط داشتیم و قرارداد ۱۱۸۴ واگن را سال قبل بستیم، تصریح کرد: ۱۱۳ دستگاه از این ۱۱۸۴ دستگاه، تولید داخل است که در واقع ۸۵ درصد آن داخلی است و مجوزهای آن دریافت شده و نخستین رام آن ۶۰ هزار کیلومتر آزمایش شد و از بهمن ماه رام دوم و رام سوم در اسفند و رام چهارم هم در شروع سال آینده وارد مدار می شود. این یک جهش بزرگی است که شهرداری، مپنا، جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی ان را دنبال کردند. ۴۰ شرکت دانش بنیان در این مسئله فعالیت داشتند.
زاکانی افزود: یک قراردادی از سابق با چین داشتیم که در ارتباط با همان ۱۱۸۱ واگن خطوط بود و ۱۱۸۴ واگن را باردیگر کارسازی کردیم. این واگن ها ظرف سه سال وارد تهران می شود. ۸ رام کامل در ابتدا می آید، ۱۰ رام در بحث قطعات بزرگ می آید و در رابطه با الباقی، لوازم آن به تهران می آید و ما در آن شریک چینی ها خواهیم بود و این در واقع انتقال تکنولوژی است. اقداماتی که در طول این مدت انجام شده نظیر ندارد. گرچه به واسطه فاصله با وضع مطلوب ما همچنان شرمنده مردم هستیم.
تا ماه آینده تاکسی های جدید وارد مدار خدمات رسانی می شوند
شهردار تهران با اشاره به این که خودرو های بی کیفیت زیادی در شهر داریم، افزود: تدبیر ما در شهرداری نوسازی و برقی سازی است. خودمان واردکننده خودرو شدیم و خودرو های باکیفیت و مناسب وارد کشور می نماییم که هم اکنون درحال برچسب گذاری است و تا ماه آینده با یک چهره دیگری از تاکسی ها و خودرو ها در شهر مواجه خواهیم شد. با تفاهم خوبی که با وزرای صمت، نیرو، نفت، سازمان برنامه و محیط زیست تنطیم شده، بخش عمده ای از آنرا متقبل می شویم و ما به ازای آن از امکانی که در ماده ۱۲ برای صرفه جویی وجود دارد استفاده می نماییم و رانندگان با پرداخت مبلغی کم، یک خودروی با کیفیتی که بالغ بر ۳ میلیارد قیمت دارد را صاحب می شوند.
آغاز مسافرگیری تراموا از بهار آینده
وی با اعلان اینکه تراموا وارد شده و از گمرک بارگیری خواهد شد، اظهار داشت: تراموای ما چرخ لاستیکی و ۴۲ متر است. دو رام تراموا آمده با اینها زیرساخت های خودمان را ایجاد نماییم. تراموا یک دهم مترو قیمت دارد و دو سوم مترو مسافر حمل می کند. ضمن این که به کنده کاری در زیر ساخت نیاز ندارد و میانگین عمر آن ۳۰ سال است. زیرساخت ها و ایستگاه ها و بخش شارژ آن مهیا شده است. از پیش از عید تست های آن آغاز می شود و پس از عید مسافر گیری می کند.
زاکانی با اعلان اینکه هر کیلومتر مترو حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه دارد، اظهار داشت: از بهمن ماه، هر ماه سه رام قطار شامل ۲۱ واگن اضافه می نماییم. در بحث مترو مدل جدیدی را برای نخستین بار به کار می بریم که بر مبنای آن شرکت داخل با پشتیبانی منابع خارجی آنرا می سازد و ما در شهرداری مبلغ آنرا تسویه می نماییم.
شهردار تهران با اعلان اینکه امیدوایم از سال آینده به سمتی برویم که معضل ترافیک تهران را حل نماییم، اضافه کرد: مثلاً در بزرگراه همت خطوطی را طراحی کردیم که هم اتوبوس پرسرعت حرکت نماید و هم ون ها و اتوبوس هایی که آخر و ابتدای مسیر آن اعلام می شود و مردم بتوانند صندلی های آنرا رزرو کنند. همینطور در این خطوط خودروهایی که تک سرنشین نیستند هم می توانند تردد کنند و احیانا این مدل به سایر خطوط و بزرگراه ها هم کشیده خواهد شد.
وی در قسمت دیگری از سخنانش اظهار داشت: در بحث ساختمان های ناایمن، دستگاه ها مشکلات و تقصیرها را به گردن یکدیگر می اندازند اما ما از این مسئله استقبال کردیم و سال قبل تیمی را شامل چند دستگاه تشکیل دادیم. نتیجه آن شد که ۱۶ هزار ساختمان بالای ۶ طبقه را هدف گذاری و ۶ هزار مورد آنرا پایش کردیم. از این تعداد در مورد حدود ۴ هزار ساختمان به نتیجه نهایی رسیدیم. ساختمان هایی که صدمه پذیری بالایی دارند باید نوسازی شوند و بخشی از ساختمان ها هم با حکم دادستانی پلمب شدند.
راهکار حل مشکل مسکن در کشور نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار است
زاکانی عنوان کرد: ۹۳۰ هزار پلاک در تهران داریم که به تعبیری حدود دو، پنجم آن ناپایدار است و احتیاج به نوسازی دارد. برای این مسئله هم ایده داریم تا مردم مسکن ارزان و باکیفیت داشته باشند و آن توجه به بافت فرسوده و ناپایدار است. هر دولتی که در بافت فرسوده سرمایه گذاری کند مردم را نجات می دهد. از راه بافت فرسوده می تواند با مشوق مردم را دارای مسکن کند، یک طبقه مشوق ۷۰ درصد مطلوبیت در بحث نوسازی به وجود می آورد و حتی مسکن اجتماعی را می تواند بوجود آورد. در کمیسیون ماده پنج احکامی را برای بافت فرسوده و ناپایدار از راه بازگشت به طرح تفصیلی سال ۹۱ دنبال کردیم و ۱۸۰۰ واحد فرسوده سال قبل نوسازی شدند. در واقع چاره مشکل مسکن در کشور از راه نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار خواهد بود.
همه باید به دولت کمک کنند تا مشکل ناترازی انرژی حل شود
شهردار تهران با اشاره به این که در بحث ناترازی انرژی و پویش مطرح شده از جانب رئیس جمهور، مردم لبیک خوبی گفتند، بیان نمود: با کاهش دو درجه ای دما، حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز کمتر مصرف می شود و این گاز می تواند به بخش صنعت اختصاص یابد. همه باید به دولت کمک کنند که مشکل ناترازی انرژی حل شود.
وی ادامه داد: این ناترازی از سابق بود، در دهه ۹۰ در تابستان ها در انرژی کم می آوردیم اما سالهای قبل در زمستان هم این صورت گرفت و سال جاری بشدت این ناترازی را داریم. شاید در دهه ۹۰ کم کاری در گسترش زیرساخت ها صورت پذیرفت و چوب این کم کاری را دولت شهید رئیسی و دولت آقای پزشکیان می خورند. بخشی از این ناترازی ها به خاطر مبحث قاچاق است که اهتمام دولت برخورد با آن است. مثلاً روزی ۲۵ میلیون لیتر گازوئیل و بنزین قاچاق می شود. برای حل کمبود بنزین، ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به دولت مجوز داده شده که بتواند بنزین وارد کند.
زاکانی افزود: شدت مصرف انرژی بالا است. از ۸۴۰ میلیون مترمکعب که مصرف می شود، ۶۰۷ میلون مترمکعب در ارتباط با بخش خانگی و تجاری است و در واقع بیشتر از نصف آن در ارتباط با مصرف خانگی است. در بنزین هم خودرو های شخصی بیشترین مصرف را دارند و عمده برق هم در قسمت خانگی مصرف می شود. برای حل این مشکلات باید راندمان نیروگاه ها را بالا ببریم و شرایط مطلوب برای نیروگاه ها ایجاد نماییم و باید بتوانیم مصرف مان را منطقی نماییم. مثلاً تهران ۳۳۰ هزار شعله برق دارد اگر این را تبدیل به چراغ های۲۰ وات نماییم هم نور بیشتر داریم و هم ۵۸ مگاوات صرفه جویی می شود. دو هفته قبل تفاهم اولیه ای در این مورد انجام شد. کارهای دراز مدت در مورد نیروگاه هاست و کارهای کوتاه مدت در ارتباط با مواردی مانند چراغ هاست.
شهردار تهران با تأکید بر این که مشکل کشور به دست مردم حل می شود، اشاره کرد: چاره اصلی اینست قدرالسهم مصرف سال خانگی بنزین، گاز و برق را به سرانه خانوار تقسیم نماییم. بنزین ۸ واحد، گاز ۳ واحد و برق یک واحد آلایندگی به وجود می آورد. نسبت به هر فرد افق را معلوم می نماییم و هر نفر در طول سال می تواند ۷۲۰۰ واحد آلایندگی بوجود آورد. هر چقدر این را بکاهد ما به ازای آن اعتبار مصون از تورم دریافت کند. این مسئله می تواند مردم را نجات دهد و ۹۵ درصد مردم سود می کنند. اگر کسی خواست بیشتر مصرف کند مانعی ندارد می تواند بخرد و مصرف افراطی هم با جریمه روبرو می شود. مردم سود می برند و دولت هم در این طرح نه تنها پولی پرداخت نمی کند بلکه ما به ازای این صرفه جویی ها، چند هزار میلیارد تومان سود خواهد نمود.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب