تاکید دادستان تهران بر تسریع در فرآیند ترخیص خودورهای وارداتی

تاکید دادستان تهران بر تسریع در فرآیند ترخیص خودورهای وارداتی

به گزارش خبرگزاری نام، دادستان تهران در بازدید از پارکینگ محل نگهداری خودرو های وارداتی گمرک غرب تهران اظهار داشت: امروز شاهد واردات حجم قابل توجهی از خودرو های سواری و کشنده به منظور تأمین نیاز داخل و تنظیم بازار این محصولات هستیم که به تبع آن می بایست تلاش مسؤلان امر در جهت انجام فرآیند ترخیص به شکل مضاعف صورت پذیرد تا شاهد رسوب خودرو های وارداتی نباشیم.



به گزارش خبرگزاری نام به نقل از قوه قضاییه، با عنایت به واردات چند هزار دستگاه خودرو در ماه های اخیر به کشور و به منظور بررسی آخرین وضعیت ترخیص خودرو های وارداتی، علی صالحی دادستان عمومی وانقلاب تهران، روز شنبه ۱۴ مهر به همراه تعدادی از مقامات قضایی و مدیران وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان، سازمان توسعه تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران و شرکت سایپا از پارکینگ محل نگهداری خودرو های وارداتی گمرک غرب تهران بازدید و ضمن استماع توضیحات مسؤلان، دستورات لازم را در جهت تسریع در فرآیند تعیین تکلیف خودرو های موجود صادر کرد.

دادستان تهران با حضور در جمع مسؤلان و مدیران حاضر در این بازدید ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله فرمانده جبهه مقاومت و سردار نیلفروشان، اظهار نمود: یاد و خاطره تمام شهدای محور مقاومت را گرامی می داریم و امیدواریم بزودی شاهد نابودی رژیم منحوس و کودک کش صهیونیستی باشیم.

وی در ادامه، صیانت از حقوق عامه و عمل به دستورات رئیس قوقضاییه در جهت کمک حداکثری به دولت و تعیین تکلیف کالاهای موجود و پیشگیری از رسوب آنها را بعنوان هدف بازدیدهای مستمرخود و سایر قضات دادسرای تهران از انبارهای گمرک، اعلام نمود.

صالحی در بازدید از گمرک غرب با تکیه بر اهتمام دادستانی تهران در جهت تحقق شعار سال اظهار داشت: با عنایت به استماع توضیحات مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی حاضر در جلسه مصوب شد، مشکلات موجود در حوزه صادرات واردات به شکل موضوعی به دادستانی تهران منعکس تا از راه مبادی ذیصلاح، پیگیری و نسبت به مرتفع شدن مشکلات آنها اقدام گردد.

دادستان تهران در این بازدید ضمن بررسی وضعیت تعیین تکلیف وسایل نقلیه موجود همچون تاریخ ورود خودرو ها به گمرک، دلایل عدم ترخیص و رسوب آنها، همزمان با حضور میدانی در محوطه پارکینگ گمرک و بعد از برگزاری جلسه با مدیران حاضر، توضیحات فنی لازم را از مسؤلان حاضر دریافت و دستورات لازم را در جهت پیشگیری از رسوب خودرو ها صادر کرد.

صالحی بیان نمود: نباید ترخیص خودرو ها با اطاله چند ماهه مواجه شود در حالیکه این خودرو ها و بخصوص کشنده ها مورد نیاز عمومی است.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: امروز شاهد واردات حجم قابل توجهی از خودرو های سواری و کشنده به منظور تأمین نیاز داخل و تنظیم بازار این محصولات هستیم که به تبع آن می بایست تلاش مسؤلان امر در جهت انجام فرآیند ترخیص به شکل مضاعف صورت پذیرد تا شاهد رسوب خودرو های وارداتی نباشیم.

وی اضافه کرد: با عنایت به این که واردات خودرو و کشنده ها با تخصیص ارز از منابع داخلی و سرمایه عمومی صورت می گیرد و البته نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و پیشگیری از مخاطرات مختلف ناشی از فرسودگی وسایل نقلیه این حوزه، اولویت ویژه این دادستانی به حساب می آید، بنابراین از مسؤلان امر انتظار می رود، اهتمام جدی به این حوزه و حل مسائل وارد کنندگان از قبیل مشکل ثبت سفارش، تخصیص ارز و صدور مجوزهای لازم داشته باشند.

صالحی بیان نمود: با عنایت به وقفه صورت گرفته در عرضه خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودرو وارداتی، مصوب شد فوراً در مورد حل مسائل اجرایی اقدام و در صورت وجود خودرو، عرضه در سامانه به شکل مرتب صورت گیرد و حداکثر در فواصل ۱۵ روز صورت پذیرد و عرضه خودرو منوط به تکمیل سبد خودرویی و تعداد معین نشود تا در نتیجه کاهش عرضه، موجبات افزایش بی ضابطه قیمت خودرو و نارضایتی عمومی فراهم نشود.

وی در ادامه اظهار نمود: با عنایت به واردات ۲۲۰۰ دستگاه خودروی وارداتی و طولانی شدن روند ترخیص آنها، پس از برگزاری چندین جلسه در این دادستانی و پیگیری های صورت گرفته، ارزش گذاری این خودرو ها که با وقفه روبرو شده بود به سر انجام رسید و دستور ابلاغ مبحث به مبادی ذی ربط ظرف سه روز آینده صادر شد. همینطور مصوب شد ۲۲۰۰ دستگاه خودروی مذکور و ۱۵۵۰ دستگاه خودروی دیگر که در انتظار انجام فرآیند اداری عرضه در سامانه یکپارچه قرار دارند، ظرف یک هفته آینده به متقاضیان ارائه شود.

دادستان تهران در انتها به واردکنندگان خودرو که در ثبت اظهارنامه خودرو های خود تعلل می کنند، اظهار داشت: وارد کنندگان خودرو در اولین فرصت نسبت به اظهار خودرو های وارداتی اقدام نمایند تا فرآیند ترخیص به سرعت صورت گیرد و کالاها مشمول مقررات متروکه نشود.







منبع:

1403/07/15
11:55:30
0.0 / 5
123
تگهای خبر: ابلاغ , دادستان , دولت , قاضی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام