كنعانی در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری نام مطرح كرد:
پرونده زندانیان گروگان آمریکا در مذاکرات رفع تحریم ها
به گزارش خبرگزاری نام، سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: دولت آمریکا به بهانه تحریم های ظالمانه ای که مقابل ملت ایران اعمال کرده اند، افراد و برخی از شهروندان ایرانی را به جرم نقض تحریم ها بازداشت کرده است.
خبرگزاری مهر؛ گروه سیاست: غرب به رهبری آمریکا این روزها در کوشش برای فرسایشی کردن مذاکرات هستند و موازی با پیگیری پرونده مذاکرات، از هیچ تلاشی برای اعمال فشار به ایران همچون ایجاد آشوب و اغتشاش در قالب جنگ روانی-اقتصادی دریغ نمی کنند. به زعم خبرگان هدف آمریکا از این سیاست آشنای «هویچ و چماق»، از یک سو تشدید فشار و رساندن قدرت تحمل ایران به «آستانه تحمل» برای گرفتن امتیاز بیشتر در پشت میز گفتگو، از طرفی انجام توافقات دوجانبه تهران-واشنگتن مخصوصاً در زمینه دوتابعیتی ها و خارج کردن جواسیس خود از زندان های ایران و از همه مهم تر در کوشش برای خاموش نشدن کورسوی امید واهی اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران است که ادعا می کنند جایگاهی در بین مردم ایران دارند. ازاین رو سیاست دوگانه رژیم آمریکا در وضع فعلی متأثر از این سه ساحت است.
خبرگزاری مهر اخیراً میزبان سخنگوی وزارت امورخارجه بود تا ضمن مرور آنچه در عرصه سیاست خارجی می گذرد، به تشریح برخی شبهات و سوالات نیز پرداخته شود. آنچه در ادامه می خوانید قسمتی از این جلسه است.
شاهد هستیم آمریکا اخیر روی «رهایی مجرمان دوتابعیتی خود از محاکم قضائی ایران» مانور می دهد. از طرفی دستگاه دیپلماسی ما گفته است نگاهش به این مورد انسانی بوده و حاضر به همکاری است. همین طور این گزاره به گوش می رسد که آمریکا موضوع آزادی زندانیان خودرا گروگان گفت وگوهای هسته ای گرفته است. مایل هستیم توضیحات شما را بشنویم.
موضوع زندانیان یکی از موضوعات مورد گفت وگوی ما با طرف امریکایی از کانال های مختلفی است که در این حوزه ایفای نقش می کنند. متأسفانه دولت آمریکا به بهانه تحریم های ظالمانه ای که مقابل ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده اند مشخصاً افراد و برخی از شهروندان ایرانی را به جرم نقض تحریم ها از دید آنها بازداشت کرده اند و متأسفانه مدت زیادی است که این افراد در زندان های آمریکا به سر می برند. جمهوری اسلامی ایران با نگاه به وظیفه ذاتی و قانونی خودش که موظف است از حقوق اتباع شهروندانش دفاع کند و هم از جهت این که افراد بازداشت شده از زندان به دلیلهای واهی به جرمی که از نظر دولت آمریکا نقض تحریم هاست بازداشت شده اند و جمهوری اسلامی ایران اساساً چنین تحریم هایی را غیرقانونی و ظالمانه تلقی می کند و افراد به جرم اینطور اقدامات از نظر دولت آمریکا مورد بازداشت قرار گرفته اند کوشش برای آزادی این افراد را مورد اهتمام قرار داده است و این ارتباط بوسیله طرف های میانجی گر صورت گرفته است و در مرحله ای هم این توافق شکل گرفته است.
رویکرد دولت آمریکا کاملاً مشخص است و نگاهی سیاسی و فرصت طلبانه است بگونه ای که ما این برداشت را داریم که آمریکا به مقوله زندانیان بعنوان یک ابزار در تنظیم رفتار سیاسی جمهوری اسلامی ایران استفاده می نماید پس متأسفانه به رغم توافق در اجرای تبادل زندانیان دولت آمریکا به وعده خودش عمل نکرد و متأسفانه روند تبادل زندانیان همچنان متوقف باقی مانده است. از دید جمهوری اسلامی ایران این اقدام، عملکردی انسانی است. ما به علت اهتمام به ضرورت بازگرداندن هرچه سریع تر شهروندان ایرانی به آغوش خانواده هایشان و رفع بازداشت از شهروندانی که مرتکب جرم اساساً نشده اند نسبت به اجرای سریع توافق آمادگی داریم اما مشروط کردن موضوع ازسوی دولت آمریکا به موضوعات دیگر همچون مسائل در ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم ها متأسفانه تا به الان منجر به متوقف ماندن اجرای توافق شده است.
ایران همیشه ملتزم به روند دیپلماسی است
در روزهای اخیراً در جریان سفر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی به تهران، او تأیید کرد که حامل پیام هایی از طرف طرف های برجامی خصوصاً آمریکایی ها، به ایران هستند، اگر امکان دارد در مورد جزییات این پیام ها بفرمائید و این که آیا این پیام ها در تهران مورد توجه قرار گرفت؟
جمهوری اسلامی ایران همیشه ملتزم به روند دیپلماسی بوده و در مسائل در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم ها هم کاملاً مسئولانه در مقابل مذاکرات ظاهر و حاضر شد و به میز مذاکره بعنوان یک مسیر قابل قبول برای رفع تحریم های ظالمانه مقابل جمهوری اسلامی ایران نگاه کرد و در این حوزه وارد روند مذاکرات شد و به روند مذاکره پایبند بود. طبیعتاً در طول روند مذاکرات و بعد از آن هم کشورهایی با انگیزه هایی توأم با حسن نیت وارد عمل شدند و تلاش کردند بعنوان میانجی گر تسهیل گر روند مذاکرات باشند.
قطر همچون کشورهایی است که نقش مجدانه و توأم با اهتمام را انجام داده است و به علت ارتباط خوبی که با کشورهای جمهوری اسلامی ایران و مشخصاً آمریکا دارد همیشه کوشیده نقش تسهیل گر و میانجی گر را برای از سرگیری توافق ایفا کند. جمهوری اسلامی ایران همیشه از تلاشهای توأم با حسن نیت کشورهای دوست همچون قطر استقبال کرده پس می توانیم بگوییم ایران به تلاشهای توأم با حسن نیت طرف های منطقه ای اقبال نشان داده و کوشیده از چنین ظرفیتی برای بازگشت مسئولانه همه طرف ها به توافق استفاده نماید.
خواستار آزادی بی قید و شرط اسدلله اسدی هستیم
خبرگزاری مهر بعنوان تنها رسانه ای که در ماه های اخیر پیگیر وضعیت آقای اسدالله اسدی بود. به رغم تصویب قانون مبادله محکومین میان ایران و بلژیک و همین طور مصونیت دیپلماتیک اقای اسدی همچنان شاهد استمرار وضعیت بازداشت غیرقانونی او هستیم. درباره ی آخرین وضعیت پیگیری های پرونده او بفرمائید؟
متأسفانه تا حالا به رغم پیگیری هایی که تا حالا صورت گرفته است اتفاق جدید را شاهد نبودیم. مجدداً تاکید می نماییم نفس بازداشت و محاکمه آقای اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران غیرقانونی بوده است. نقض کنوانسیون وین بوده و متأسفانه این اقدام غیرقانونی همچنان موجب استمرار حضور اقای اسدی در زندان کشور بلژیک شده است. تلاشهای دیپلماتیک ما در این حوزه ادامه دارد و خواسته صریح ما آزادی بدون قید و شرط و جبران خسارات مادی و معنوی او است. وزیر در هر مصاحبه ای که با همتای بلژیکی داشتند بحث اقای اسدی را مطرح نمودند و جز مطالبات ماست.
اخیراً خبری با عنوان «تعطیلی اینستکس» مطرح گردیده است، دلیلی خاصی داشت؟
تعطیلی سازوکار اینستکس آنطور که از طرف منابع غربی در رسانه ها مطرح گردیده است نشاندهنده استمرار بی عملی دولت های اروپایی در عمل به تعهدات شان در ارتباط با برجام است. اروپا اثبات کرد که در زمینه عمل برای انجام تعهدات خودش در بحث برجام و همین طور جبران خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در این توافق دولت اروپا به رغم تأیید چنین سازوکاری نتوانست به تعهدات و مسئولیت های خودش در ارتباط با برجام و جبران خروج یکجانبه خودش و تامین انتظارات و توقعات جمهوری اسلامی ایران وظیفه خودش را انجام دهد.
تروریستی خواندن سپاه پاسداران نقض صریح مقررات و منشور ملل متحد است
درمورد بی عملی اروپا صحبت شد. ظاهراً در زمینه سیاسی و ضدیت با مردم ایران خیلی هم بی عمل نیستند. مصداق عینی آن کوشش برای قراردادن قسمتی از نیروهای مسلح کشورمان در آنچه لیست تروریستی می نامند، است. تحلیلی در این خصوص دارید؟
آن اقدامی که در پارلمان اروپا رخ داد اقدام غیرمسئولانه و ناشی از درک غلط مقامات اروپایی در پارلمان اروپاست. تاثیرپذیری اروپاییان از لابی دشمنان و مخالفان نظام است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بزرگترین نیروی ضد تروریسم در منطقه و جهان است. بر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سپاه از ارکان نیروهای رسمی مسلح جمهوری اسلامی ایران است پس اساساً توسل به چنین اقدامی نقض صریح مقررات و منشور ملل متحد است و ناشی از درک غلط آنها در ارتباط با مسائل ایران است. دراین زمینه ایران هشدارهای لازم را داده پس امیدواریم عقلا و جریان های دارای تدبیر و حکمت در اروپا از ارتکاب در رفتار نسنجیده دیگری پیشگیری کنند.
توجه به حوزه آفریقا یکی از موضوعات مورد توجه ایران به ویژه در دولت سیزدهم است
با روی کارآمدن دولت جدید، از گزاره ای با عنوان «استفاده از ظرفیت های مغفول مانده» استفاده شد و البته همچنان استفاده می شود. بطورمثال گفته می شود تا کنون از ظرفیت کشورهای آفریقایی به درستی استفاده نشده است. اگر از زاویه واقعی نگاه نماییم در این عرصه چه رخ داده است؟
اینکه از ظرفیت استفاده نشد، روایت دقیقی نیست. از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی آفریقا به عنوان یکی از حوزه های اولویت دار ایران در گسترش روابط مورد توجه بوده است که در این حوزه تلاشهای زیادی صورت گرفته است. در دولت جدید هم با یک نگاه ویژه تری نسبت به افریقا در زمینه دیپلماسی در تلاش هستیم تا بتوانیم مناسبات خودمان را با این حوزه مهم جغرافیایی که از نظر اقتصادی و سیاسی حائز اهمیت می باشد مورد توجه قرار دهیم. آقای وزیر در طول یکسال گذشته یک سفر افریقایی را انجام دادند که تعداد قابل توجهی از کمیسیون های مشترک اقتصادی ما با کشورهای حوزه افریقا فعال گشته است. تعدادی دیگری از کشورها در مذاکره هستیم تا در آینده نزدیک کمیسیون های مشترکی را ایجاد نماییم. در ارتباط با روابط تجاری با این کشورها اهتمام جدیدی شکل گرفت اماری که از توسعه مناسبات تجاری با تعدادی از کشورهای افریقایی وجود دارد نشان دهنده ثمر بخش بودن توجه به توسعه مناسبات با کشورهای حوزه افریقا است. در بخش منصوب کردن رایزنان بازرگانی کار مشترکی است که باید میان وزارت خارجه و وزارت صمت صورت گیرد و تا جایی که اطلاع دارم برخی از رایزنان بازرگانی منصوب شدند و تعداد دیگری با تکمیل روند اداری عازم خواهند شد. ازاین رو توجه به حوزه آفریقا یکی از موضوعات مورد توجه ایران به ویژه در دولت سیزدهم است که طبیعتاً نواقصی را در این حوزه داریم که باید تلاش نماییم این نقصها را جبران نماییم.
سیاست خارجی دولت سیزدهم الگویی از یک سیاست خارجی در وضعیت سخت و پیچیده بود
اخیراً در فضای رسانه ای نکته انتقادی اساسی مطرح گردیده است که مستقیماً به وزارت امور خارجه مربوط می شود. این نکته دارای ۲ وجه است یکی در بحث اولویت های سیاست خارجی در دولت سیزدهم که سیاست همسایگی است به صورتی که به نظر می آید در بعد سیاسی هنوز نتوانسته ایم به پیشرفت های لازم برسیم. نکته انتقادی دوم در بحث دیپلماسی عمومی است. در موضوع حذف ایران از کمیسیون مقام زن و یا استفاده مقامات عراقی از عنوان مجعول برای خلیج فارس متمرکز است. چه توضیحاتی در این خصوص وجود دارد؟
ما در سیاست خارجی به کلیت و کلان کار باید دقت نماییم. در ارزیابی روابط مناسبات نباید درگیر مسائل فرعی شویم. اصل موضوع این است که در زمینه مناسبات با همسایگان ما توفیق بسیار قابل توجهی را در سیاست خارجی دولت سیزدهم داشتیم. میزان رفت و آمدهایی که میان هم همسایگان در سطوح مختلف مقامات دولتی صورت گرفته، تبادل هیئت های اقتصادی و تجاری که ایران با تعداد قابل توجهی از همسایگان در طول یکسال و چند ماه گذشته توسط دولت سیزدهم صورت گرفت. نگاه به حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه همسایگی و منطقه ای داشته رشد بسیار شایان توجهی داشته است. ما به نسبت کشورها بین ۵۰ درصد تا بعضاً قریب به ۵۰۰ درصد رشد در مناسبات تجاری با کشورهای حوزه هدف داشتیم که نشاندهنده توفیق دستگاه دیپلماسی و دولت سیزدهم اساساً در ارتقای مناسبات با کشورهای حوزه اعلامی هدف سیاست خارجی بود.
عضویت ایران در تشکل های چندجانبه منطقه ای، تکمیل روند عضویت ایران سازمان همکاری شانگهای با عنوان یک سازمان چندجانبه منطقه ای که به لحاظ گستره جغرافیایی، توان و ظرفیت اقتصادی و همین طور به لحاظ قدرت نظامی کشورهای عضو این مجموعه یک سازمان کاملاً اثر گذار به شمار می آید. ترمیم مناسبات ایران با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و ارتقا مناسبات با امارات متحده عربی و حتی مذاکراتی که با دولت عربستان سعودی صورت گرفت و تنش زدایی که در مناسبات با تعدادی از کشورهای منطقه ای صورت گرفت همه اینها در یک نگاه کلان نشان دهنده موفقیت سیاست خارجی دولت سیزدهم در محقق کردن هدف گذاری های انجام شده در ابتدای دولت بود.
بنابراین در محاسبه یا در ارزیابی سیاست خارجی نباید خودمان را درگیر موضوعات فرعی و حاشیه ای نماییم. عراق از حوزه های موفق سیاست خارجی دولت های ایران به حساب می آید و دولت سیزدهم هم در زمینه مناسبات با عراق توجه ویژه ای داشته است و در ارتباط با مسائل در ارتباط با کشورهای بحرانی منطقه همچون افغانستان. ایران مدل بسیار موفقی از الگوی روابط با یک کشور دارای شرایط ویژه را به نمایش گذاشت. ما به رغم شرایط پیش بینی نشده ای که در جغرافیای افغانستان شاهد بودیم و اساساً با شکل گیری هویت سیاسی جدید در این کشور رو به رو بودیم اما مدیریت سیاسی موجب ایجاد آرامش در فضای مناسبات دوجانبه و تقویت روابط تجاری و اقتصادی با این همسایه ما شد که الگوی دیگری از موفقیت سیاست خارجی ایران است.
افزایش فشارها از طرف غرب به جمهوری اسلامی ایران دلیلی بر موفقیت دستگاه سیاست خارجی ایران در زمینه فرامنطقه ای و ملی است پس به هر میزان که این موفقیت تجلی و ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد به نظر می رسد فشارهای غربی و مشخصاً دولت آمریکا و تعدادی از همپیمانان آنها بر جمهوری اسلامی ایران بیشتر شد. ما حتی در مدل مذاکراتی هم روند موفقیت آمیز و رفتار مسئولانه ای را از ایران به معرض نمایش گذاشته شده است و ایران اثبات کرد به دیپلماسی چندجانبه بعنوان یک الگوی خوب و موفق در حل و فصل اختلافات بین المللی پایبند است و می تواند ظرفیت های دیپلماسی چندجانبه را به خوبی برای تحقق منافع ملی به کار گیرد.
در حال حاضر نیز در بحث مذاکره رفع تحریم ها در موضع مطالبه گر قرار داریم برای اینکه هم در اجرای برجام به مسئولیت های ایران به تعهدات خودمان عمل کرده ایم و هم در بحث بازگشت طرف های برجامی به تعهدات خودشان مسئولانه عمل کردیم و در عین حال در عمل ثابت کردیم که سیاست خارجی کشور را معطل یک موضوع دیگر سیاست خارجی نخواهیم کرد و به عبارتی با حفظ رویکرد مسئولانه ایران در بحث برجام به توسعه مناسبات با دیگر حوزه های جغرافیایی و ژئوپلوتیکی توجه خاصی کرده ایم و سیاست خارجی ما را از حوزه همسایگان مرزی تا همسایگان منطقه ای تا کشورهای دوردست حوزه شرق، کشورهای دوردست قاره آفریقا و آمریکای لاتین گسترده کردیم. ازاین رو جمهوری اسلامی ایران نه فقط در زمینه برجام معطل نماند بلکه در سایه التزام مسئولانه به مذاکره رفع تحریم ها ز همه فرصت های موجود در روابط بین المللی استفاده نمود. دولت سیزدهم نشان داد که در بحث عبور و رفع تحریم ها در بی اثر کردن تحریم ها توانمند است. در زمینه صادرات نفتی و غیرنفتی و پیوستن به تشکل های چندجانبه منطقه ای موفق عمل کرده ایم پس این الگوی موفق است که موجب نگرانی آمریکایی ها و غربی ها و فشار برای جلوگیری از پیشرفت های دولت سیزدهم در امر روابط خارجی شده است. ازاین رو در مجموع معتقدم سیاست خارجی دولت سیزدهم یک سیاست خارجی موفق و الگویی از یک سیاست خارجی در وضعیت سخت و پیچیده بود.
توافق مسیری دوطرفه است
جوزپ بورل در مصاحبه اخیر خود با وال استریت ژورنال، چندان ناامید به نظر نمی رسد، اما به نظر می آید که او تنها مدافع برجام در اروپا باشد. وی همینطور هشدارهایی به ایران درباره ی پایان برجام داده است، به نظر شما بورل از نقش خود بعنوان تسهیل کننده مذاکرات فاصله گرفته است؟
به هرحال آقای بورل بعنوان مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش تسهیل گر در ارتباط با مذاکرات از سرگیری برجام و رفع تحریم ها ایفا کرده است. آنچه که از مواضع مقامات رسمی اروپا و حتی امریکایی ها شنیده می شود نشاندهنده این است که همچنان به برجام بعنوان یک توافق برای حل و فصل اختلاف نظرها در موضوع هسته ای ایران نگاه توأم با امیدواری دارند و معتقد به از سرگیری اجرای توافق هستند که این نشاندهنده آنست که همچنان مسیر دیپلماسی باز است و به ویژه این که جمهوری اسلامی ایران بعنوان طرف دیگر برجام نسبت به روند دیپلماسی و مذاکره اهتمام جدی دارد. به نظر می رسد همچنان مسیر دیپلماسی در زمینه برجام و توافق باز است اما توافق مسیری دوطرفه است و مسئولیت های برجام بر دوش همه اعضای آن قرار دارد.
آمریکایی ها اعلام نمودند که به دنبال برجام پلاس هستند، آیا فکر می کنید آمریکا به برجام برمی گردد؟
من نمی توانم از جانب دولت آمریکا صحبت کنم. ما به مسیر دیپلماسی پایبندیم و مسیر توافق مسیری دوطرفه است. ما به مسئولیت ها توجه می نماییم. دولت آمریکا در بحث برجام بعنوان عضو برجام متعهد و مسئول بود و خروج آنها از برجام هم اقدام غیرقانونی و نقض قطعنامه بین المللی بود. بر طبق قطعنامه شورای امنیت تبدیل به یک توافق بین المللی شد پس دولت آمریکا نه فقط از دید ما بلکه به اعتراف دولتمردان امریکایی خصوصاً دولت فعلی آمریکا و مقامات اروپایی مرتکب نقض توافق شده است. ازاین رو در بحث برجام دولت آمریکا مسئولیت داشت که نقص کردند. ما در قالب توافقی که سال ۲۰۱۵ به امضا رسید وارد مذاکره برای بازگشت همه طرف ها به برجام شدیم و در همین چارچوب هم مذاکرات را انجام می دهیم و امادگی جمع بندی مذاکرات را برمبنای مذاکرات وین داریم.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب