بی غیرت و بی ناموس برچسب هایی که جان می گیرند
خبرگزاری نام بی غیرت و بی ناموس ؛ برچسب هایی که جان می گیرند
به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، دغدغه اصلاح قوانین که هر چند وقت یکبار با انتشار این اخبار بر زبان مسئولان می آید، بعد از فروکش کردن جو رسانه ای به وادی فراموشی سپرده شده و در این میان تنها قربانیان هستند که هربار با سو استفاده از عنوان «ناموس» به کام «مرگ» فرو می روند؛ ناموسی که سو استفاده و سوءبرداشت از آن، دستمایه برخی مردان شده تا با توسل به آن قلدری را به معرض نمایش گذاشته و خودرا قهرمان جلوه دهند.
وقتی دو سال قبل از قتل «مونا» در جنوب کشور، «رومینا» از شمال همین کشور با داس پدرش و به سبب مخالفت پدر با ازدواج او کشته شد، مسئولان درگیر و دار سوگواری برای این دختر متوجه نبودند بجای صحبت کردن درباره «حقوق زنان» و مطالبات اولیه که امروز اغلب زنان از آن آگاهند باید به سمت بازبینی در قوانین پیش روند، چونکه اگر قانون ضمانت اجرای قوی برای این رفتارها داشت، در روز روشن سر بریده یک زن توسط همسرش به معرض نمایش گذاشته نمی شد؛ به راستی قانونگذار از دو سال قبل تا کنون که شاهد دومین قتل رسانه ای شده تحت عنوان «ناموسی» هستیم، برای تغییر در قوانین و حمایت بیشتر از زنان چه کرده است؟.
جز لایحه «تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند» که به سبب مخالفت های موجود، قصاص پدر در آن منتفی و حداکثر ۱۰ سال حبس برای پدر مرتکب قتل فرزند در نظر گرفته شده و همچنان در مجلس خاک می خورد، خبری از ارائه لایحه «حفظ کرامت و پشتیبانی از زنان در مقابل خشونت» به صحن علنی مجلس نیست و بگفته "فاطمه قاسم پور " رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی بررسی نهایی لایحه «حفظ کرامت و پشتیبانی از زنان در مقابل خشونت» در کمیته تخصصی به انتها رسیده و باتوجه به تصویب فوریت این لایحه در مجلس، بعد از بررسی بودجه ۱۴۰۱ بدون نوبت در کمیسیون اجتماعی و صحن مجلس بررسی خواهد شد.
قاسم پور همین طور در واکنش به قتل «مونا» در حساب توییتر خود نوشت: «برای عده ای در بعضی بافت های فرهنگی کشور، غیرت با مصادیق غلطی ملازمه پیدا کرده. مبلغان دینی و دستگاه های تبلیغی و همین طور کنشگرانی که در این فضاها فعالیت می نمایند، بایستی این مصادیق غلط را تبیین کنند تامفهوم درست غیرت مردانه جایگزین شود. باید مسؤولانه به فکر اصلاح خطاهای فاحش فرهنگی باشیم.»
بیشتر بخوانید:
حداکثر ۱۰ سال حبس برای پدر مرتکب قتل فرزند !/ قصاص منتفی است
در این راستا انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری نیز در حساب توییتر خود نوشت: «یکی چون شهید حججی بابت صیانت از ناموس سر می دهد و دیگری به نام ناموس داعش وار جنایت می کند! معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، به جد پیگیر تصویب قانون و اجرا از مجلس و قوه قضاییه خواهد بود. با این که خیلی از ناهنجاریهای رفتاری در رابطه با زنان ریشه در کاستی های فرهنگی دارد اما نمی توان از نقش قوانین بازدارنده در کاهش این لطمه ها غفلت کرد. جامعه زنان؛ خواهان اقدام عاجل مجلس در ترمیم قسمتی از خلاءهای قانونی به موازات تلاش متولیان فرهنگی برای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی است.»
امید می رود این اظهارات به فراخور زمان از یادها نرود و در پروسه بررسی لایحه مذکور در صحن علنی مجلس نیز به قدری تسریع وجود داشته باشد که شاهد جنایات دیگری در زمینه زنان نباشیم.
قوانین فعلی بازدارندگی ندارند
مینا جعفری، وکیل پایه یک دادگستری و فعال حوزه زنان با اعلان اینکه تلاش هایی برای ترمیم ساختار مردسالارانه جوامع در تمام جهان انجام شده و ما شاهد " قتل های ناموسی" در تمام جهان هستیم اما در بعضی نواحی این قتل ها بیشتر رخ می دهد، به ایسنا اظهار داشت: قتل ناموسی پدیده ای فراتر و خاص تر از قتل معمولی است که در آن گاهی یک قوم و طایفه تصمیم به از بین بردن یک دختر می گیرند.
وی با اعلان اینکه قوانین فعلی ما در امتداد این قتلها بازدارندگی ندارد، افزود: متاسفانه قوانین فعلی در زمینه قتل های ناموسی و حتی شاید قتل زنان بازدارنده نیستند؛ گویی در بعضی حوزه ها و قوانین هویت زنانه به رسمیت شناخته نشده و خلاء های قانونی مختلفی در زمینه زنان داریم.
تا قانون اصلاح نشود فرهنگ تغییر نمی کند
جعفری با اشاره به نظریات حقوقی و بیان این که قوانین حمایتگر زنان نیستند و تا آن زمان که این قوانین اصلاح نشوند چنین فرهنگ هایی هم تغییر نخواهند کرد اضافه کرد: فرهنگ و قانون رابطه ای متقابل دارند. قانون برآمده از فرهنگ است و تا این مطالبات در امتداد پشتیبانی از زنان مطرح نشوند و از طرف قانونگذار مورد حمایت واقع نشود، به سرانجامی نخواهیم رسید.
قتل های ناموسی در قوانین ما اصلا به رسمیت شناخته نمی شوند
این وکیل دادگستری با اعلان اینکه قتل های ناموسی در قوانین ما اصلا به رسمیت شناخته نمی شوند، اشاره کرد: در بین فعالان اجتماعی و مدنی به چنین قتل هایی، قتل ناموسی گفته می شود اما ما به هیچ وجه این عنوان را در قانون نداریم و بدین جهت چون در قوانین ما قتل های ناموسی به رسمیت شناخته نشده اند، حالت بازدارندگی نیز وجود ندارد.
این فعال حقوق بانوان معتقد می باشد که به سبب انگیزه متفاوت قتل های ناموسی، شیوه تلخ تر و نوع متفاوت تر این قتل ها نسبت به سایر قتل ها، لازم است که قانون گذار چنین قتل هایی را به رسمیت شناخته و مجازات های خاص آنرا در نظر بگیرد.
بگفته وی همین طور باید متهمان قتل های ناموسی به لحاظ روانشناختی و جامعه شناختی مورد برسی قرار گرفته و به آسانی در جامعه رها نشوند.
وی معتقد می باشد که در جامعه فعلی، بااینکه آگاهی عموم نسبت به چنین خشونت هایی بالا رفته و زنان مطالبه گر حقوق خود شده اند اما به سبب بازدارنده نبودن قوانین، گاهی برخی مردان به خود اجازه می دهند با شیء پنداشتن زنان به شکل خشونت آمیز و وحشتناکی زنان را به قتل برسانند.
زنی که مایملک مرد تلقی می شود! جعفری، با اشاره به فرهنگ مردسالارانه و پررنگ تر بودن این فرهنگ در بعضی مناطق افزود: وقتی زن مایملک مرد و فاقد خرد و قدرت تصمیم گیری تلقی شود، اگر زن از قواعدی که مرد برایش تعیین کرده تخطی کند به بی رحمانه ترین شکل ممکن حذف می شود. تفکر حاکم بر برخی نقاط هنوز اینطور است که زن وسیله ای است برای مرد که تحت هر شرایطی باید از او تمکین کند.
پس از قتل رومینا قانون گذار چه کرد؟
این وکیل دادگستری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به قتل رومینا توسط پدرش که سال قبل رخ داد تصریح کرد: بعد از قتل رومینا، باوجود این که مطالبه تغییر قوانین در امتداد حمایتگری از زنان در عموم جامعه بوجود آمد، قوانین تغییری نکردند. بعد از قتل رومینا با آن مطالبه عمومی در مردم، قانونگذار چه کرد؟ با وجود این که ما به فقه پویا معتقد هستیم و خیلی از قوانین که بر پایه فقه هستند و امکان تغییر دارند، در این مورد به ویژه هیچ تغییری در مجازات پدر ایجاد نشد. گاهی عنوان می شود پدر ولی است و نمی توان قانون را تغییر داد، حال آنکه پدری که گرفتار جنون شده و مبادرت به قتل فرزند می کند از ولایت ساقط می شود. مگر قتل فرزند به مصلحت او است که پدر ولی محسوب شده و از اشد مجازات به دور باشد؟.
قتلهای ناموسی که به درخواست پدر انجام می شود و پدر قتل را بر گردن می گیرد
این فعال حقوق بانوان در ادامه درباره قتل «مونا»، توضیح داد: در این مورد به ویژه اگر خانواده دختر رضایت ندهند و تفاضل دیه را پرداخت کنند، مجرم محکوم به اعدام می شود. در این میان اما ما شاهد این امر هستیم که گاهی قتل های ناموسی به درخواست پدر دختر انجام شده و حتی برخی پدران این قتل ها به گردن می گیرند که از قصاص نیز تبرئه شوند. در حقیقت گاهی این قتل های ناموسی با هماهنگی پدر رخ می دهد. بخش عمده ای از این قتل ها به ناآگاهی جامعه و بخش دیگر به نبود قوانین حمایتگر مخصوص این مسائل باز می گردد.
جعفری با تاکید بر این که تا قانون در قتل های ناموسی بازدارنده نباشد، تغییر در وضعیت موجود رخ نخواهد داد، اشاره کرد که اگر قتل ناموسی در قانون به رسمیت شناخته شده و مجازات خاص برای آن در نظر گرفته شود، می توان امید به تغییر شرایط فعلی داشت.
وی در انتهای سخنان خود اصرار کرد که باید علت و انگیزه های قتل های ناموسی مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل های جامعه شناختی و روانشناختی بر روی آن صورت گیرد.
اجتماعات کوچکتر و مردانی که برای حفظ هنجارها تن به قتل ناموسی می دهند
دکتر سمیه فریدونی جامعه شناس هم با اعلان اینکه قتل های ناموسی غالبا در اجتماعات کوچک تر رخ می دهند به ایسنا اظهار داشت: قتل های ناموسی غالبا در اجتماعات کوچکتر و یا در مناطق سکونت گروههای اقلیت اجتماعی (از نظر دسترسی آنها به سطوح مختلف قدرت) بیشتر رخ می دهد، چونکه هنجارهایی برای این جوامع کوچک تعریف شده و افراد ساکن در این جوامع به جهت اینکه بتوانند تعلق و وابستگی خودرا به این اجتماع حفظ نموده و هویت خودرا در این اجتماعات کوچک از دست ندهند، به این هنجارها تن می دهند.
وی افزود: خصوصاً اغلب پدرانی که خود مرتکب این قتل های ناموسی می شوند و یا قتل های ناموسی انجام شده را بر گردن می گیرند، علت اصلی وابستگی به شرایط اجتماعی است که منجر به این شده یک پدر تن به این قتل دهد.
بگفته این جامعه شناس، هنجارهای موجود در جوامع کوچک تعریفی از "مرد بودن" و "زن بودن" به افراد ارائه می دهند که در آن زن کالایی در اختیار مرد، بدون قدرت و حق تصمیم گیری، بدون اختیار بر حق زندگی و انتخاب کردن است و چون جنس دوم جامعه تلقی می شود تمام تصمیمات برای او از طرف مرد (پدر یا شوهر و حتی برادر) گرفته شده و هرآنچه که مرد تصمیم بگیرد برای زن رخ می دهد.
با برچسب «بی ناموس» و «بی غیرت» بر روی هنجارهای غلط صحه نگذاریم
فریدونی در ادامه سخنان خود با طرح این پرسش که افراد جامعه تا چه اندازه مردان را بواسطه تعاریف خاص از "غیرت"، "ناموس" و "تعصب" مورد تحقیر قرار می دهند؟ اشاره کرد: اگر به رفتارهای افراد دقت کنیم در می یابیم که وقتی می خواهند صفت بدی را بعنوان یک فحش به مردی نسبت دهند، گاهی به او " بی ناموس" و حتی "بی غیرت" می گویند و اینطور خود ما نیز با صفاتی مشابه این بر روی برخی برداشتها و هنجارها صحه می گذاریم. بسیاری از حرف های مشابه اینکه روی این هنجار اجتماعی صحه می گذاریم و متوجه نیستیم تا چه اندازه به بازتولید خشم کمک می نماییم.
ایشان سپس اشاره کرد: در چنین شرایطی زن مایملک مرد محسوب شده که مرد باید برای تمام شئون او تصمیم بگیرد. گویی مرد یک کالا دارد و اگر این کالا خارج از خواست مرد رفتار کند، مستحق نابودی است. در این میان مرد این نابودی را با افتخار به جامعه نشان میدهد چونکه تصور می کند نابود کردن زن است که می تواند نشان "ناموس پرستی" او شود.
این جامعه شناس با تاکید بر این که عدم حمایت قانون از زنان به ادامه این هنجارهای غلط کمک می نماید، توضیح داد: گاهی قانون با دادن ولایت مطلق به پدر بعنوان ولی به ادامه این چرخه کمک می نماید. چنین قتل هایی در تاریخ جوامع کم نبوده که پدر با گردن گرفتن قتل اهتمام در عدم مجرم شناخته شدن قاتل داشته است. در بعضی موارد نیز ما تنها به فکر اجرای قصاص برای مجرم هستیم و به این فکر نمی نماییم که بعد از این اقدام باید برای دختران فکری اساسی کرد تا با تغییر قوانین، بازدارندگی آنها به حدی برسد که مردان جرات انجام چنین قتل هایی را نداشته باشند.
پس از «رومینا» چه کردیم؟
فریدونی با اشاره به قتل رومینا تصریح کرد: بعد از آن که رومینا به قتل رسید قوه قضاییه چه کرد؟. آیا قوه قضائیه برای جلوگیری از تکرار این قتل ها اقدامی انجام داد؟. تنها بریدن احکام سنگین برای مجرم راهکار نیست. آیا ما پناهی برای چنین دخترانی داریم که در دست همسر یا پدر خود امنیت ندارند؟ اگر ضمانت قانونی قوی دراین زمینه داشتیم هیچ فردی جرات نمی کرد مبادرت به قتل همسر کرده و با افتخار این اقدام را به نمایش بگذارد.
این جامعه شناس در انتهای سخنان خود، هشدار داد که مردم و تمام مسئولان باید تامل کنند که چگونه از برخی واژه ها برای دختران و برای پسران مولفه های شخصیتی ساخته ایم و چه ساختاری برای روابط آنها به وجود آورده ایم؟. جفای این کلمات در حق دختران و پسران ما جفایی تاریخی است. باید بدانیم این عبارت ها برچسب هایی است که به آدم ها مجوز چگونگی رفتار می دهد. وقتی به شخصی برخی برچسب ها را می گوییم به او مجوز رفتار مطابق این برچسب ها را می دهیم. گاهی این برچسب ها را خودمان به خودمان و گاهی جامعه به ما می زند و اینطور برای افراد تداعی می شود که زمانی شما مرد هستید که این برچسب ها را درونی کرده و برمبنای آن رفتار کنید.
«پدر سالاری» تاریخی ریشه برخی مشکلات دکتر سیامک زند رضوی، جامعه شناس، ریشه قتل های ناموسی را به «پدر سالاری» تاریخی مربوط دانست و به ایسنا اظهار داشت: پدر سالاری حاصل دورانی است که محیط کار بر محیط زندگی انطباق داشت و کارهای اقتصادی در محیط زندگی افراد شکل می گرفت. در چنین جوامعی پدر مسئول خانواده، رییس خانواده و مدیر تولید خانواده محسوب می شد و در آن روزگار طبیعتا مردان شامل پدران، برادران و شوهران حرف اول و آخر را در خانواده می زدند و بااینکه زنان نیز تحت نظر مردان در تقسیم کار اجتماعی مشارکت داشتند اما حدودا هیچ ارتباطی با محیط بیرون از خانه نداشتند.
زنانی که دیگر زیر بار تحمیل مردان نمی روند
این جامعه شناس با اعلان اینکه در دهه ۴۰ شمسی ساختار منسجم انطباق محیط کار برمحیط خانه شکسته شده و خانواده گسترده قدیم رفته رفته به خانواده هسته ای فعلی تبدیل می شود، افزود: این امر از دهه ۴۰ شمسی بعد از مهاجرت گستره از روستا به شهر استمرار یافت، بطوریکه زنان درس خوانده، شاغل شده و حتی ندای برابری حقوق زن و مرد در دنیا مطرح است و در این میان زنان نمی پذیرند که همانند گذشته مردان اختیاردار آنها باشند و از همین رو است که شاهد خشونت خانگی هستیم. در حقیقت خشونت خانگی اغلب حاصل مقاومت زنان در مقابل مردان خواهان تحمیل سنت پدرسالارانه گذشته است که زنان زیر بار این تحمیل نمی روند و به اشکال متفاوت اعتراض می کنند.
وی در عین حال با تاکید بر این که قتلها مخصوص جامعه ایران نیست و خیلی از جوامع دنیا با آن درگیرند، در عین حال این را هم اظهار داشت که متاسفانه ساختارهایی و رویه هایی درحال بازتولید دائمی خشونت هستند که در نهایت یا این خشونت ها عملا توجیه شده و یا از کنار آن بسادگی عبور می شود.
زند رضوی معتقد می باشد که زنان امروز از حقوق خود آگاهند و بدین جهت است که شاهد مقاومت زنان در مقابل " حرف زور مردان" هستیم.
بگفته این جامعه شناس همچون دلیلهای ادامه قتل های ناموسی انعکاس پدرسالاری کهن در قوانین فعلی جامعه است، بطوریکه در بعضی مواد قانونی هم برای پدر و هم برای شوهر این حق را قائل شده است که بتوانند در مواردی فرزند و یا همسرخود را به قتل برسانند و این همان امری است که اهتمام در تطهیر پدرسالاری دارد.
وی پدر سالاری را به مفهوم قدرت بی قید و شرط مردان خانواده دانست و درباره آن توضیح داد: در مفهوم پدر سالاری مردان خانواده شامل پدر، برادر و شوهر دارای قدرتند اما حالا زنان خواهان تعدیل و پاسخگویی مردان در این وضعیت هستند.
بسیاری از زنان در ذهن خود مردسالاری را پرورش می دهد
این جامعه شناس افزود: حتی خیلی از زنان در ذهن خود مردسالاری را پرورش می دهند که همچون مصادیق آن همین «پسر دوستی» است. به هنگام تولد نوزاد گاهی نخستین سوالی که حتی از طرف مادران پرسیده می شود این است که بچه پسر است یا دختر و این اولویت پسر به دختر و مرد به زن همچنان در ذهن خیلی از زنان می چرخد و اینطور زنان نیز درحال بازتولید و گسترش پدرسالاری هستند.
زند رضوی با تاکید بر این که خیلی از زنان نسبت به حقوق خود آگاه شده و مقابل خواست های پدرسالارانه می ایستند اما قوانین پشت زنان نیست، درباره قتل «مونا» تصریح کرد: یک انسان زیر ۱۸ سال به ازدواج فردی درآمده و در مقابل خواسته های همسر خود مقاومت کرده است، ما شرایط او را نمی دانیم. با این وجود اگر زنان بهر دلیلی با خواسته های پدرسالارانه مخالفت و در مقابل آنها مقاومت می کنند ساختاری همچون خانه های امن برای زنان درشرایط دشوار که حامی آنها باشد وجود ندارد یا کمتر دردسترس است.
پدر رومینا از مجازات باخبر شد و سپس مبادرت به قتل کرد
وی با اشاره به تاثیر عدم حمایت قانون از زنان و جری تر شدن برخی مردان در انجام چنین اقدامات خشونت آمیزی نظیر «زن کشی»، با یادآوری قتل «رومینا» دختر ۱۴ ساله به دست پدرش اشاره کرد: پدر رومینا ابتدا از افراد باخبر پرسیده بود که اگر فرزندم را بکشم چه می شود و با اطلاع از چند سال حبس بعنوان مجازات مبادرت به قتل کرده بود. بدین سبب عدم حمایت قانون از زنان برای کاهش چنین اقدامات که به پشتوانه مجازات حداقلی انجام می شود، بسیار اهمیت دارد.
زند رضوی در بخش دیگر سخنان خود به بحث ازدواج در سن پایین نیز اشاره نمود و قسمتی از خشونت رخ داده در قتل «مونا» را حاصل این موقعیت دانست و بر اصلاح رویه ها و قوانین و توجه به پیمان نامه هایی که در کشور ما سالها پیش پذیرفته شده اند اصرار کرد.
چه افرادی بیشتر به سمت قتلهای ناموسی کشیده می شوند؟ دکتر علیرضا شریفی یزدی روانشناس مفاهیمی را که تحت عناوین تعصب اجتماعی، جمع گرایی، نظارت اجتماعی، حساسیت به ناموس، نگرش مردسالارانه، انزوای اجتماعی، فقر اجتماعی، فقر فرهنگی، فقر اقتصادی و ترس از طرد اجتماعی توسط کار اشتباه به اصطلاح "ناموس" را همچون مهم ترین عوامل اجتماعی در بروز چنین قتلهایی موثر دانست و به ایسنا اظهار داشت: از نظر روانشناختی نیز افرادی که دارای مهارت مدیریت و کنترل خشم و پرخاش نیستند، مهارت حل مساله ندارند و یا دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند، بیشتر به سمت انجام قتل و اینگونه قتلها کشیده می شوند.
وی با اعلان اینکه نگاه جنسیتی به مسائل و برتر دانستن جنس مذکر به نسبت جنس موثر از دیگر عوامل بروز قتل هایی است که به نام ناموسی شناخته می شوند صریح کرد: در حقیقت اختلال هایی نظیر "روان آزاری"، اختلال "دو قطبی"، اختلال "شخصیت مرزی"، اختلال "شخصیت پارانویا" (بیماری توهم) و حتی مصرف مواد روانگردان و مخدر می تواند منجر به رخ دادن قتل های ناموسی شود. در این راستا حتی ازدواجهای نامناسب از نظر همسانی، سن، نوع و سطح تحصیلات نیز موثر است.
فشار اطرافیان و نظارتهای اجتماعی برای محاکمه کردن زن و اقدام مرد به قتل
شریفی یزدی با تاکید بر این که خلاء قانونی موجود برای برخورد محکم تر با چنین مطالبی باید رفع گردد، افزود: در بعضی نقاط کشور دیده می شود که مردان، زن و مسائل مربوط به زن را بعنوان مملوک خود و نه یک انسان مستقل در نظر گرفته و بدین جهت به خود این اجازه را می دهند به هنگامی که اقدامات زن غلط است او را به قتل برسانند. در حقیقت گاهی مردان پاکدامنی زن را جزء ملکیت خود می دانند و از طرف دیگر فشار اطرافیان و نظارت های اجتماعی برای محاکمه کردن زن منجر به این می شود که مرد به جهت اینکه خودرا یک انسان مطابق آن نظارتها نشان دهد دست به اقداماتی این چنینی بزند. در حقیقت در چنین شرایطی که شاید خود مرد هم تمایلی به قتل زن ندارد اما با فشار اجتماعی این کار را می کند، بطوریکه خیلی از قتل های ناموسی بصورت گروهی و با حضور اقوام و خویشاوندان رخ می دهد.
این روانشناس اجتماعی معتقد می باشد که ترجیح جنسیت مردانه به زنانه موجب می شود فرد احساس کند زن مملوک او است و به اصطلاح "غرور" و "مردانگی" او تنها در صورتی خودرا بروز می دهد که نسبت به زنان خانواده خود از این دست تعصبات داشته باشد.
در اغلب موارد فشار اطرافیان منجر به قتلهای ناموسی می شود وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان به تمام افرادی که مبادرت به قتل های ناموسی می کنند، برچسب داشتن "اختلال روانی" و "جنون" زد؟، اظهار داشت: الزاما افرادی که مبادرت به این قتل ها می کنند فقط مشکلات روانشناختی نداشته و در بیشتر موارد خیلی از قتل های ناموسی رخ داده پایه های جامعه شناختی و نه روانشناختی دارند، به این معنا که فشار محیط و درخواست اطرافیان منجر به بروز این رفتارهای بیمارگونه از فرد می شود.
این روانشناس بازدارندگی قانونی و حقوقی را عامل مهم در جلوگیری از این قتلها دانست و با اعلان اینکه باید با برخورد قاطع این مساله را تا حدی کنترل کرد، اضافه کرد: بعد از بازدارندگی قانونی همچون مهم ترین عوامل در این راستا مساله فرهنگ سازی است.
وی معتقد می باشد که میزان خشونت در میان توده مردم هم اکنون و طی چند سال اخیر بالا رفته و آستانه تحمل افراد پایین، مبادرت به رفتارهای خشونت آمیز کلامی و فیزیکی در انواع مختلف و به دلیلهای مختلف، در جامعه بیشتر شده است.
برای تخلیه خشم مردم کاری کنیم شریفی یزدی با تاکید بر این که ابتدا باید تمام درگاه های خشونت را تا جایی که ممکنست کنترل نماییم، اشاره کرد: نسبت به مردمی که درباره یک موضوع اعتراض دارند باید مدارا داشته باشیم و درگاه هایی را برای تخلیه خشم مردم ایجاد نماییم تا بوسیله این درگاه ها افراد بتوانند خشم خودرا در قالب درستی تخلیه کرده تا تبدیل به خشونت نشود و این امر بسیار اهمیت دارد. باید مقداری از این حجم خشونت رسوب شده در میان مردم کم نماییم که همچون راه های مناسب آن ایجاد مکان هایی برای تخلیه هیجانات افراد خصوصاً جوانان مثل پیست های دوچرخه سواری و موتورسیکلت و... است.
این روانشناس اجتماعی همین طور در انتهای سخنان خود نسبت به بازپخش کلیپ های خشونت آمیزی نظیر کلیپ به قتل رسیدن این دختر اهوازی (مونا) واکنش نشان داد و اظهار داشت: باید قانون از بازپخش این کلیپ های خشونت آمیز پیشگیری کند چونکه بازنشر خشونت خود می تواند خشونت زا باشد.
منبع: namna.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب