معاون وزارت آموزش و پرورش تاكید كرد

وفاق ملی از مدرسه شروع می شود

وفاق ملی از مدرسه شروع می شود

به گزارش خبرگزاری نام، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن اشاره به ضرورت از بین بردن ذهنیت رقابتی و ایجاد فضایی مشارکتی، تعاملی و رفاقتی بین دانش آموزان، اظهار داشت: استفاده از مدلهای آموزشی که تعامل حداکثری بین دانش آموزان بوجود می آورد و سبب ایجاد فضای کار گروهی و مشارکتی می شود، امری ضروری می باشد.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، رضوان حکیم زاده در برنامه زنده «هم شاگردی سلام» شبکه آموزش، ضمن اشاره به لزوم حفظ و پاسداشت سنت ها و ارزش های فرهنگی، اظهار داشت: جامعه باید ضمن پایبندی به سنت ها و ریشه های فرهنگی خود، همواره رو به آینده داشته باشد. حفظ ارزش های گذشته و حرکت به سمت آینده، بهترین رویکرد برای جامعه ما است.

آموزگار، الفبای زندگی را به دانش آموز می آموزد
وی ضمن اشاره به نقش مهم آموزگار در رشد تربیتی و شخصیتی دانش آموزان، اضافه کرد: معلم ابتدایی پس از پدر و مادر بیشترین نقش را در امیدآفرینی و ایجاد حس زندگی در دانش آموزان دارد، چونکه علاوه بر مسیر تحصیلی، الفبای زندگی را به دانش آموز می آموزد و دانش آموز با کمک معلم به خودباوری خواهد رسید و کارِگروهی و مشارکت را فرامی گیرد؛ بنابراین میتوان ادعا کرد معلم ابتدایی پس از پدر و مادر بالاترین نقش را در رشد و شکوفایی کودکان دارد و این وجه تمایز آموزگار با دیگر معلمان است.
حکیم زاده ضمن اشاره به لزوم استفاده از روش های نوین تدریس، خاطرنشان کرد: شرایط باید بگونه ای باشد که همه معلمان از روش های نوین تدریس استفاده نمایند و این یکی از اهداف اصلی نظام آموزشی کشور است. با این وجود بعضی از معلمان از شیوه های ابتکاری استفاده می نمایند که بسیار قابل احترام و قابل اعتنا است. بعنوان نمونه، در بازدیدی که از یک مدرسه در شهر آمل داشتم، معلم با قرار دادن نیمکت های کلاس روبروی هم، دانش آموزان را به گروههای چهار نفره تقسیم کرده بود تا فرآیند یادگیری را به شکل مشارکتی انجام دهند. این قبیل وفاق ملی از مدرسه شروع می شود اقدامات بسیار ارزشمند است.

وفاق ملی از مدرسه آغاز می شود
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وفاق و همدلی مورد تاکید رئیس جمهور از مدرسه شروع می شود، خاطرنشان کرد: استفاده از مدلهای آموزشی که تعامل حداکثری بین دانش آموزان بوجود می آورد و سبب ایجاد فضای کارِ گروهی و مشارکتی می شود، امری بسیار مهم است؛ چونکه می تواند با از بین بردن ذهنیت رقابتی، فضایی مشارکتی، تعاملی و رفاقتی بین دانش آموزان ایجاد نماید.
حکیم زاده ضمن اشاره به خاطره ای از سال اول معلمی خود، خاطرنشان کرد: کار معلمی را با پایه چهارم ابتدایی در کلاسی با تراکم بالا در یکی از مدارس حاشیه شهر قم شروع کردم. در آن دوران دانش آموزی داشتم که زودتر از دیگران تکالیف خویش را انجام می داد؛ در حالیکه در همان کلاس دانش آموزی حضور داشت که به علل شرایط خانوادگی، امکان انجام تکالیف با سرعت و کیفیت بالا را نداشت. روزی دانش آموز اول از من درخواست نمود بعنوان معلم به دانش آموز دوم کمک نماید و در واقع معلم یار باشد. این قبیل رفتارها نشان داده است اگر دانش آموزان و کودکان بر مبنای طبیعت پاک و معصومانه خود در راه تربیت و رشد قرار بگیرند، تا چه اندازه میل به تحقق توفیق جمعی دارند. از سوی دیگر، این اتفاق به من یادآوری کرد که معلم دانای کل کلاس نیست و میتوان از دانش آموزان هم آموخت.

در محیط یادگیری مثبت، هیچ کودکی به هیچ بهانه ای نادیده گرفته نمی شود
سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به اینکه محیط آموزشی فقط یک فضای فیزیکی نیست، عنوان کرد: گرچه فضای فیزیکیِ آموزش باید شاداب و متناسب با اقتضائات دوران کودکی طراحی شود، اما بسیار اهمیت دارد که در وهله اول، محیط یادگیری مثبت باید ایجاد شود. محیطی که در آن کودک خویش را جزئی از محیط می داند. محیطی که در آن هیچ کودکی به هیچ بهانه ای نادیده گرفته نمی شود.
وی با تاکید بر این که در محیط یادگیری مثبت، اصل بر تقویت نقاط قوت کودکان است، بیان داشت: محیط یادگیری مثبت، ضمن شناسایی نقاط قوت، روی تقویت آنها تمرکز می کند. علاوه بر آن، نقاط ضعف هم با احترام به کرامت کودکان با عنایت به همه تفاوت ها، در یک بستر تعاملی و مشارکتی رفع می شوند.
برپایه گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، حکیم زاده در انتها تصریح کرد: در ایجاد این فضای یادگیری مثبت، بیش از تمام مدیر و معلم نقش دارند که می توانند این محیط را با برقراری ارتباط مناسب با دانش آموزان ایجاد کنند.



منبع:

1403/08/05
09:12:32
0.0 / 5
9
تگهای خبر: آموزش , برنامه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
لینک دوستان خبرگزاری نام
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام